Robert Opora

Associate Professor in EDUCATION

Robert Opora

ORCID 0000-0002-1560-4136

Institute of Education
Faculty of Social Sciences
University of Gdańsk
Bażyńskiego 4
80-309 Gdańsk POLAND

  • Head of the Division of Social Pathology and Resocialisation at Institute of Education, Faculty of Social Sciences, University of Gdańsk

Robert Opora, associate professor at the Institute of Pedagogy of the University of Gdańsk. Head of the Division of Social Pathology and Resocialisation, a member of the board in the Gdansk Part of the Penitentiary Association. He is also an expert for some institutions and some international programs, a member of jury responsible for recommending the correctional programs in the prisons. Expert in national campaign „Dziecko i świat za pan brat”, responsible for treatments for children with ADHD. He has published 4 monographs and 22 articles in specialized scientific journals and have contributed 35 book chapters.

Teaching Interests
  • Issues of social maladjustment
  • Modern concepts of resocialization
  • Social rehabilitation
  • Agression and hate
  • Cognitive – behavioral therapy in social rehabilitation
Research Interests
  • Social rehabilitation
  • Juvenile delinquency
  • Substance addiction and behavioral addiction
  • Institutional correction
  • Correctional function of prison
Selected publications
Authorship of Monograph

Opora, R. (2019). Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Opora, R. (2015). Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Opora, R. (2010). Resocjalizacja : wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Opora, R. (2009). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Paper in Peer-reviewed Journal

Opora, R. (2019). Diagnoza sytuacji problemowej podczas grupowej terapii osób niedostosowanych społecznie. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38 (2), 13-26, DOI:10.17951/lrp.2019.38.2.13-26.

Opora, R. (2019). Wybrane czynniki istotne dla procesu podejmowania decyzji podczas wykonywania czynności diagnostycznych przez kuratora sądowego. Resocjalizacja Polska, 17, 81-90. DOI:10.22432/pjsr.2019.17.07.

Opora, R, & Breska, R. (2018). Charakterystyka pacjentów przerywających stacjonarną terapię uzależnień uzyskana na podstawie analizy dokumentów medycznych. Studia Paedagogica Ignatiana, 21 (1), 199-218. DOI:10.12775/SPI.2018.1.009

Klas, A, & Opora R. (2017). Wpływ środowiska rodzinnego na skłonność nieletnich do popełniania czynów karalnych na przykładzie osadzonych w zakładzie poprawczym w Gdańsku i Schronisku dla Nieletnich w Chojnicach. Probacja 1, 109-126.

Opora, R. (2017). Klienci kasyn w wypowiedziach pracowników. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 18 (1), 82-90.

Opora, R. (2017). Rola przekonań w teoriach kryminologicznych i praktyce resocjalizacyjnej. Forum Pedagogiczne, 1, 17-26, DOI:10.21697/fp.2017.1.02.

Opora, R. (2016). Przejawy niedostosowania społecznego u podopiecznych całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35 (2), 237-247. DOI:10.17951/lrp.2016.35.2.237

Opora, R. (2016). Zmiany w zakresie zachowań problemowych podopiecznych „Domów dla Dzieci”. Resocjalizacja Polska, 11, 133-144 , DOI:10.22432/pjsr.2016.11.10.

Opora, R. (2015). Sposoby spędzania czasu wolnego przez kobiety skazane na karę pozbawienia wolności jako potencjał do rozumienia znaczenia readaptacji społecznej. Rocznik Andragogiczny, 22, 197-212. DOI:10.12775/RA.2015.011

Opora, R., & Kubicka, E. (2014). Przynależność do subkultury skinheadów w kontekście odporności psychicznej. Resocjalizacja Polska, 8, 159-168.

Opora, R. (2014). Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa u nieletnich w procesie ich resocjalizacji. Studia i Badania Naukowe, 7 (1), 29-41.

Opora, R. (2013). Percepcja zachodzących zmian we własnym funkcjonowaniu u uczestników stacjonarnej terapii uzależnień od narkotyków. Resocjalizacja Polska, 5, 233-240.

Opora, R. (2013). Specyfika wykonywania kary pozbawienia wolności wobec skazanych seniorów i trudności w ich readaptacji społecznej. Niepełnosprawność. Półrocznik naukowy, 28, 9-20.

Opora, R, & García Murias, R. (2016). Fomento formativo da resiliencia con menores desprotexidos e abandonados. Revista Galega de Educación, 64, 48-50.Opora Robert: Kierunki współczesnych badań nad efektywnością oddziaływań resocjalizacyjnych, w: Probacja, vol. 3, 2012, ss. 67-81

Opora, R. (2012). Analiza wybranych aspektów funkcjonowania polskiego systemu penitencjarnego. Forum o Bezdomności bez Lęku, 5, 77-92.

Opora, R. (2012). Charakterystyka zjawiska uzależnienia i nadużywania alkoholu przez kobiety. Resocjalizacja Polska, 3, 317-326

Opora, R. (2012). Współczesne modele resocjalizacji oraz perspektywy na przyszłość. Niepełnosprawność. Półrocznik naukowy, 8, 59-69.

Opora, R. (2011). Zaburzenia uwagi a niedostosowanie społeczne. Resocjalizacja Polska, 2, 275-286.

Opora, R. (2010). Refleksje na temat współczesnej resocjalizacji w kontekście jej efektywności. Resocjalizacja Polska, 1, 211-220.

Opora, R. (2010). Złożoność pojęcia efektywności instytucji kurateli sądowej. Probacja, 3-4, 24-35.

Opora, R. (2009). Poziom odporności psychicznej nieletnich pozostających pod nadzorem kuratora sądowego. Studia edukacyjne, 10, 55-70.

Collective Work Editor

Opora, R., Breska, R., Jezierska, J., &  Piechowicz, M. (red. ).(2017). Współczesne modele i strategie resocjalizacji. Warszawa: Difin.